Patrik Attini, 37, äger och driver konferenshotellet Södra Berget i Sundsvall.  Han har redan en 20 år lång karriär i upplevelseindustrin. Och nu är han tillbaka i Norrlands inland med en ny hotellaffär.

Patrik Attini

 I höstas köpte han och kompanjonen Magnus Norlin från Luleå Hotell Wilhelmina i orten med samma namn. Hotellet ligger vid väg E45 i Norrlands inland med ett högt läge vid Volgsjön.

– Det är ett av Norrlands mest välskötta hotell, och något vi kan bygga vidare på. Magnus och hans familj sköter Wilhelmina operativt medan jag driver Stora Berget i Sundsvall, säger Patrik Attini som ser fram emot att bidra till att inlandshotellet utvecklas.

Hotellet är väl inarbetat i Vilhelmina med omnejd och med närhet till fjäll, skog och sjö, kommer de nya ägarna att ta tillvara och utveckla konceptet.

– På en begränsad marknad får man anpassa sig till omgivningen och göra det bästa av förutsättningarna. Fördelen med mindre orter är att alla kommer om du till exempel arrangerar events eller nöjen, säger Patrik Attini

Samtidigt utvecklas hotellmarknaden snabbt och hotellgäster blir allt mer kräsna. Det gäller överallt i landet och alla typer av gäster.

– En övernattning och en bra frukost kommer alltid att efterfrågas, men idag väljer allt fler människor hotell efter den upplevelse som passar för tillfället. Grabbgänget, kickoffen, familjen eller paret som söker weekendresan. Alla har mer specifika krav och möjligheter att planera upplevelser där hotellet kan vara en del, säger Patrik Attini, som jobbat på Sundsvalls konferenshotell sedan 2008. Här är det stordrift med finess som gäller. 400 nattgäster och 2000 konferensgäster får plats
– Att servera 900 personer, vilket är en rätt vanligt middag för oss, kräver planering, säger Patrik Attini.

Planering lärde han sig redan i Storuman på Hotell Toppen som var Patrik Attinis första kontakt med hotellvärlden. Redan som 17-åring blev han 1992 ägare till ett hotell med 77 rum trots att han gått en svetsutbildning på gymnasiet.

– Andra i min ålder ville köpa lägenhet och bil. Själv köpte jag in mig i ett hotell, genom att låna pengar till aktierna, säger Patrik Attini, som än idag känner tacksamhet mot bankrådgivaren som trodde på honom. I det läget hade han ingen erfarenhet och ränteläget var ett annat än idag.

För att göra en lång historia kort var det pappan och brodern (som också är kvar i hotellbranschen) som först ägde hotellet. Men när Patrik, nästan myndig, gått in som ägare fick han snart ta över Toppen. Plötsligt drev Patrik Attini ett hotell med 12 anställda och en årlig omsättning på cirka 10 miljoner kronor.

– Det var via fackpress och rutinerade kollegor i branschen som jag fick lära mig. Och det snabbt, säger han.

När han kände sig trygg med inlandshotellet, som han renoverat och utvecklat så mycket som det gick, var han redo att ta nästa steg. 1999 tog han över Stadshotellet i Piteå.  Där jobbade han upp omsättningen från 21 miljoner 1999 till 26 miljoner kronor 2007.

– Här mötte jag en annan publik, krav på ”fine dining” och många affärsresenärer, säger Patrik Attini, som fick uppleva hur det är att ha konkurrens om gästerna.

– Jag älskar det jag gör och vill utveckla produkter och få nya utmaningar. Det är tjusningen med att röra sig mellan olika segment. Och alla typer av människor.

Är du orolig för ekonomisk avmattning och att efterfrågan från konferensgäster och privatpersoner minskar?

– Inte särskilt. Eftersom jag möter mina kunder varje dag så är jag lyhörd för deras önskemål och signaler, säger Patrik Attini.

Vilka utmaningar ser du på kort sikt?
– Jag behöver få fart på vårt nybyggda aktivitetscentrum här i Sundsvall, en 2 200 kvadratmeter stor utbyggnad som jag ska få snurr på.  Det ägnar jag min energi åt just nu. Är du sugen på en toppensemester med familjen eller ha kul aktiviteter på konferensen? Då är Sundsvall ett alternativ!

Om hotellaffären Wilhelmina: Mäklaren Jan Holmstedt vid Swedbank Företagsförmedling i Sundsvall företrädde säljaren i affären där Hotell Wilhelmina bytte ägare.

– Säljarna var glada för att så duktiga personer var intresserade och att de kunde lämna verksamheten i goda händer, säger Jan Holmstedt.

– En smidig affär där det mesta faktiskt har gått enligt plan, säger köparen Patrik Attini.