– Freno AB ska behålla den starka positionen på svenska marknaden när det gäller luftfjädring för lätta transportfordon. Samtidigt ska vi se till att ta produkterna utomlands i betydligt högre grad än i dag. Det säger Torbjörn Bäckström som tidigt i höstas tog över VD-stolen i Piteå-företaget Freno AB.

Torbjörn Bäckström är också en av bolagets tre nya delägare. Tillsammans med Erik Fahlgren, Skellefteå och Jan Fransson, Piteå köpte han Freno AB tidigare i år.

– I april fick vi reda på att Freno var till salu och vi förstod direkt att det var ett bra bolag. Det gick sedan mycket fort och redan i augusti hade vi tagit över som nya ägare. Faktum är att processen förmodligen hade gått ännu snabbare om inte semesterperioden kommit i vägen, säger Torbjörn.

Fattade tycke för tidigare ägaren
Under avtalsförhandlingarna hade köparna och säljaren var sin affärsjurist som stöd. Dessutom bistod företagsmäklaren Janne Holmstedt, på Swedbank Företagsförmedling i Skellefteå, med råd och dåd.

– Vid förhandlingarna fattade vi tycke för bolagets dåvarande ägare Robert Sjölund. Med sin bakgrund från hotellbranschen kan han tillföra ett perspektiv som ingen av oss andra har och som är värdefullt för bolaget. Vi erbjöd honom därför att behålla en mindre del av ägandet och så blev det också till slut vilket vi är glada för, berättar Torbjörn.

Freno tillverkar luftfjädringssystem som främst används för lätta transportbilar som Volkswagen CaVW Caddyddy, Ford Transit och Renault Master. En fördel med luftfjädring är att fordonen enkelt kan sänkas för att bli mer lättlastade, exempelvis när en rullstol ska köras av eller på. En annan fördel är att lastkapaciteten bli högre samtidigt som fjädringen hålls på en konstant nivå under körning oberoende av last.

– En vanlig transportbil med originalfjädring trycks ner mot marken bak om den lastas tungt, samtidigt som bilens nos pekar uppåt. Samma bil som har utrustats med vår luftfjädring beter sig inte alls så. Istället förses luftbälgarna i fjädringen med mer luft och på så sätt kompenserar systemet för den extra lastens tyngd. Samtidigt förbättras komforten eftersom luftfjädring är oslagbart när det gäller att ge en mjuk och behaglig färd, säger Torbjörn.

Godkänt av biltillverkarna
Freno har bland annat utvecklat Caddy BeFree som ofta används som taxi. I grunden är det en Volkswagen Caddy Maxi som byggts om med nytt, lågt golv i bilens bakdel samt luftfjädring. Resultatet är en rymlig bil där det är extremt enkelt att köra in en rullstol längst bak, trots att bilens ordinarie baksäte finns kvar. Det som fått stryka på foten är den tredje sätesraden som tagits bort.

– Volkswagen har godkänt BeFree och det betyder att alla garantier från tillverkaren fortfarande gäller. Motsvarande godkännanden, som brukar kallas letter of no objection, har vi från flera tillverkare, säger Torbjörn.

År 1995 grundades Freno av Anders Sjölund, far till Robert. Anders tog redan 1990 patent på en luftfjädrad släpvagn som la grunden till verksamheten och han ska även i fortsättningen vara verksam i bolaget och arbeta med att utveckla nya produkter.

Frenos huvudsakliga kunder är så kallade påbyggnadsföretag, som köper chassin eller färdiga fordon direkt från billtillverkarna för att sedan anpassa dem till användarnas behov. Det kan handla om att bygga om en vanlig skåpbil till ambulans eller att bygga ett specialanpassat skåp på ett chassi från en lätt lastbil.

– Eftersom vi inte gör några påbyggnader själva så konkurrerar vi inte heller med våra kunder. Det ser jag som en stor fördel. Vi är experter på att leverera luftfjädringssystem till påbyggarna, och det ska vi fortsätta med. Nu ligger vår utmaning i att föra ut produkterna på en internationell marknad och det jobbet ser jag verkligen fram emot, avslutar Torbjörn Bäckström.

> Läs mer om Freno AB på www.freno.se.