Lorensbergs Organisationskonsulter AB har fått nya ägare. Bolaget som köpt Lorensberg heter Intervex och bakom det står ett konsortium som består av Västkustens Affärsänglar, SwCG Swedish Consulting Group och Novobis AB.

Lorensbergs arbetar med att hjälpa företag och organisationer att utveckla ledarskap, medarbetarskap, team och kultur. Företaget har sin bas i Göteborg, men konsulter finns även i Stockholm och Malmö samt i Storbritannien, USA, Sydafrika och Kina.

bo gustafsson bildtext– Vi såg direkt att Lorensbergs var en perfekt match till Navitego som är ett annat av våra innehav. Navitego arbetar med ett digitalt system som kallas Hälsoboken och som är ett HR-verktyg som fortlöpande tar tempen på hur en organisation mår. Det berättar Bo Gustafsson, styrelseordförande i köparbolaget Intervex och medlem i styrelsen för Västkustens Affärsänglar AB.

– Den spontana reaktionen var den samma från de tidigare ägarna av Lorensbergs, Malin Morén och Trevor Durnford. Lorensbergs kvalificerade konsulttjänster och Navitegos digitala e-hälsoverktyg kompletterar varandra på ett utmärkt sätt. Företagen kommer definitivt att ge varandra draghjälp när det gäller att få in nya kunder och ge dem ett bra erbjudande. Samtidigt tillför de digitala tjänsterna en skalbarhet som är intressant för Lorensbergs, säger Bo Gustafsson. 

Ökad vinst i år
De tidigare ägarna Malin Morén och Trevor Durnford kommer att behålla en viss ägarandel i Lorensbergs och ska dessutom fortsätta att arbeta i bolaget de närmaste tre åren, något som Bo Gustafsson är mycket nöjd med.

– Det har visat sig att säljarna har ökat tempot ytterligare sedan vi gick in i bolaget. Resultatet är att både omsättning och vinst kommer att öka i år.claes henrik bjuhrberger bildtext

Försäljningen av Lorensbergs mäklades av Claes-Henrik Bjuhrberger på Swedbank Företagsförmedlings Göteborgskontor. Faktum är att konsortiet bakom Intervex fick vetskap om att Lorensbergs var till salu genom Swedbank Företagsförmedlings nyhetsbrev. När Intervex visade intresse för att ta över Lorensbergs gick förhandlingarna sedan mycket snabbt.

– Affären tog bara två månader att få i hamn. Att det var möjligt att slutföra förhandlingarna så snabbt berodde främst på att säljarna verkligen var beredda att fatta beslut. Jag har själv byggt upp och sålt företag genom åren och jag brukar säga att företagaren måste gå igenom tre faser i försäljningsprocessen. Först måste företagaren  bestämma sig för att sälja. I fas två gäller det att se till att genomföra försäljningen. Tredje fasen handlar om att smälta affären, vilket också kan ta tid, säger Bo Gustafsson.

Behålla och förfina företagskulturen
Nu väntar en spännande tid både för Lorenbergs anställda och för kunderna. Intervex har givetvis som mål att upprätthålla konsulttjänsternas höga kvalitet samtidigt som bolagets omsättning ska öka, men det tar inte slut där.

Vi vill behålla och förfina den företagskultur som finns i dag. Samtidigt ser vi Lorensbergs som en oslipad diamant och vår ambition är att notera företaget inom några år på någon av listorna i Norden, avslutar Bo Gustafsson.

> Läs mer om Lorenbergs på www.lorensbergs.se
> Läs mer om Navitego på www.navitego.se